Sunday 21 April 2013

Jenis-jenis Terapi Cerebral Palsy

i. Terapi Fizikal

Terapi fizikal adalah menjurus ke arah meningkatkan keseimbangan dan pergerakan. Kedua-dua matlamat utama terapi fizikal adalah untuk mengelakkan degredation otot dari kekurangan penggunaan, dan untuk mencegah tangan dan kaki dan otot daripada menjadi tetap dalam kedudukan yang tidak normal.

untuk mengajar anak-anak bagaimana untuk berjalan, menggunakan tangga, mengendalikan kerusi roda, dan juga bagaimana untuk berjalan, menendang, dan juga bagaimana untuk menunggang basikal. Ini jenis rawatan cerebral palsy biasanya yang pertama yang akan dilaksanakan dalam proses terapi.

ii. Tingkah laku / Psikoterapi


Tingkah laku / psikoterapi menggunakan psikologi untuk menggalakkan otot dan motor pembangunan dan mengukuhkan tabiat positif dalam pesakit. Ia sering digunakan bersama dengan lain-lain jenis rawatan cerebral palsy seperti fizikal atau ucapan / terapi bahasa.

Salah satu penggunaan jenis terapi ini adalah sebagai satu sistem ganjaran untuk menyimpan di dalamnya bermotivasi untuk mengatasi halangan-halangan. Satu lagi penggunaan terapi ini adalah untuk menggelakkan tingkah laku yang buruk dan tabiat melalui cara yang sama.


iii. Terapi Pekerjaan

Terapi pekerjaan memberi tumpuan kepada pertumbuhan dan pembangunan otot kecil badan seperti muka, tangan dan kaki. Ia juga membantu mengajar pesakit cerebral palsy bagaimana untuk mengendalikan perkakas makan dan instrumen kecil yang lain seperti pen dan pensel dengan betul. Di samping itu, kemahiran hidup yang harian seperti pakaian, kasut dan tieing makan diajar dan dipupuk.

iv. Ucapan / Terapi Bahasa

Sesetengah orang yang terjejas oleh cerebral palsy mempunyai masalah menyebut perkataan, atau terdedah kepada meleleh air liur kerana kekurangan kawalan rahang.

Ucapan / terapi bahasa bukan hanya untuk membantu membina kemahiran komunikasi, ia juga boleh meningkatkan kebolehan untuk makan, menelan dan membantu mencegah meleleh air liur. Jika pesakit tidak dapat bercakap, menjalani terapi pertuturan dengan belajar bagaimana untuk berkomunikasi dengan menggunakan bahasa isyarat, atau mencari peralatan khusus untuk membuat komunikasi.

v. Terapi dadah

Terapi dadah melibatkan mengambil ubat yang ditetapkan untuk mengawal / mencegah sawan, kawalan spasticity selepas pembedahan, atau untuk mengurangkan pergerakan otot yang tidak normal. Dalam hal serangan, pesakit boleh diberikan beberapa jenis ubat untuk memerangi pelbagai jenis penyakit. Sehingga kini, tidak ada apa-apa ubat yang boleh menghapuskan cerebral palsy, ia hanya boleh dikawal.









No comments:

Post a Comment